First two weeks in Sydney!!


So, I have only been here for about a week and I already write on English. Det liksom kommer naturligt, weird isn’t it!?

Flygresan o familjen

Flygresan var laaang och det var svart att lamna familj o vanner men you get over it. Det var spannande att traffa Lynda, mamman, and she is such a nice lady, ok, ska sluta skriva pa engelska nu;) Vi kommer valdigt bra overens, hon kanns som en kompis. Christian ar valdigt gullig men envis o mammig. Har bara jobbat pa riktigt I tre dagar for Christian har varit pa kindergarten. Han ar inte latt att tas med men jag trivs med sa mycket har och han ar en go pojk sa de kommer bli sa bra sa. Langre fram nar jag kan kora bil har, shit, vanstertrafik o Sydney, jag kommer do, da kan jag ta med honom pa massa playground och aktiviteter dar man ocksa traffar andra au-pairer.

Christian

The house I live in

Huset jag bor i ar amazing, ok, jag kommer helt enkelt skriva pa engelska lite, hope that’s alright. De ar byggt 1929 sa de ar ganska gammalt o riktigt stort. Deras utsikt ar valdigt vacker, ser ut over Rose Bay tror jag det heter. O deras tradgard ar mer an park an en tradgard, very nice. Also got a pool. Omradet heter Bellevue Hill som betyder Beautiful view.

Ja, det ar verkligen Beautiful view

Play some tennis? Why not...

Huset

Bambi

Some shit

Nackdelen med att vara au-pair ar att man inte traffar folk right away men for att bara har varit har typ en vecka har jag traffat ratt manga, inte sa mycket australiensiskt folk dock, forutom nar jag var ute. Jag skulle dock inte palla o bo I hostels o bo massa I samma rum for lange, (backpacking stile) for a while it could would be fun though. Jag alskar verkligen att fa prata engelska o man lar sig sa mycket nar man “blir tvungen” att prata det. For man fragar hela tiden, vad betyder det o hur sager man det?

(Har inte varit pa stranden yet, fastan jag bor 5 min fran kanda Bondi Beach by car. Hoppade I poolen bara for att, det var jattekallt, ingen varm dag men jag ar ju I Sydney, maste ju bada!!)

First time going to the city

Det var ganska komiskt nar jag skulle aka till stan sjalv forsta gangen. Jag hade planerat précis hur jag skulle aka sa jag gick till busshallplatsen o dar borjade en kvinna prata med mig o hon sa att den bussen inte gick dar men jag var bara pa fel sida vagen. Hon sa att hon skulle ta en taxi for hon orkade inte vanta sa hon fragade mig om jag ville folja med o jag ba: no, that’s alright. Men hon insisterade verkligen. Kan varit for jag var svensk, alltid nar man sager att man ar svensk people goes: oh, that’s niiiiiice. Sa jag foljde med henne I taxin till Bondi Junction heter det o dar skulle vi byta till sparvagn. Sa vi gick pa sparvagnen men da kom jag pa att jag bara hade kopt busskort sa jag gick av igen, hon blev forvanad nar jag bara stack men var tvungen att ga ut innan dorrarna stangdes. Jepp, sen gick det bra in till stan. People are very friendly and helpful here, sa det ar valdigt bra.

En av mina busshallplatser

Jag traffade en annan au;pair som heter Jeanette o vi gick runt I stan. Tittade pa operahuset o lite sant, jatte trevlig tjej. Hon ar fran Finland men pratar svenska som modersmal, 6% I Finland har det tydligen sa vilket jag inte riktigt hade koll pa.

Jeanette:)

First night out and the day after

Jag o Jeanette innan utgang

Kvallen borjade ganska roligt. Jag skulle ta buss in till stan o fragade en tjej om hon visste hur man tog sig till Pitt street, great name. Hon ba: ar du svensk? Haha, jepp, I am. Sa vi borjade snacka svenska och det var sa roligt att se hur folk pa bussen kollade, vad ar oddsen liksom? Hon fragade vad jag gjorde har o sa att jag var en au-pair och de tar tydligen hon ocksa och hon hade varit har lika lange och bor I samma omrade, crazy. Sa vi bytte nummer!!

Jag motte sedan upp Jeanette o hennes franska kompis Cecilia. Vi motte ocksa upp lite svenskt folk som jag hade kontakt med. Vi drog o at kebab, den var inte alls god. Sedan skulle de tillbaka till deras hostel for de ville supa dar, billigare liksom. Jag, Jeanette o Cecilia drog dock till en Pub, hade a drink, dansade och lyssnade pa ett band. Senare kom nagra fler franska folk dit och Ben, som typ fyllde ar blev for full saklart sa de var tvungna att dra sen sa jag o Jeanette vantade pa att de andra svenska skulle komma, men ja, de var ju ocksa for fulla saklart. Svenskar o finskar, ingen bra compo nar det galler alcohol kanske. Nagra aldre killar borjade snacka med oss, sa vi drog med dem till en klubb som heter Ivy och josses, vad den var snygg. Jag har varit pa manga coola klubbar I Shanghai men denna slog allt. Det kandes som man var I sen san dar hollywood high school movie. De hade flera vaningar och en pool pa en av dem med barer. Have to go there again, for sure.

Jeanette o Cecilia

 

Ben, den franska au-pairen, sa till mig att han seriost ar den enda manliga au-pairen I hela australien men det kan han ju inte vara, iaf, sa berattade jag for Lynda att jag hade traffat en kille som sa att han var den enda manliga au-pairen och att han hade blivit sa full att han var tvungen att dra hem. Lynda ba: “heter han Ben?”. Hon hade tydligen ocksa intervjuat honom men Christians pappa ville inte ha en manlig au-pair. Sa han kanske ar en av dem valdigt fa manliga.

Jag sov hos Jeanette och tog farjan over till Circular Quay dagen efter utgangen, som ligger valdigt centralt. Valdigt fint att ta farjan!! Jag skulle kolla lite I affarer men sa  borjade en New Zeeland guy snacka med mig. Fragade vad skulle gora o han ocksa skulle ga runt I stan. A little bit weird men man blir inte radd nar folk gor sa har, I Sverige skulle jag sakert tycka det var valdigt konstigt for vi har liksom inte den kulturen. Han var trevlig o vi tog en kaffe o snackade om vara olika kulturer o lite sant. Men var sa trott sa drog hem o mitt bankkort funkar inte, vilket suger, maste fixa det.

Harbour Bridge

Bondi Road Hotel

Traffade Emelie, som jag traffade pa bussen, och vi gick till Bondi Road Hotel, tror jag det heterJ Ett stalle som manga unga drar till, lite backpacking stil. Det var mycket folk for att vara en onsdag och ett band spelade. Traffar mycket svenskar, vilket ar jattekul, men hoppas jag traffar skona australienare langre fram.

(Pernilla har kommit hit idag , stannar till pa sondag, och det ska bli kul att shoppa och ga ut tillsammans)

Tankar

Hemma skaffar man sig sa mycket problem som inte finns, har ar jag mycket mer avslappnad. Man tar dagen mer som den kommer, tror det beror pa att man startar ett helt nytt liv sa man har inte hunnit skaffa nagra problem, haha, och ens “riktiga” liv ar ju inte har. Jag hoppas dock att det ar en kansla jag kan ta med mig hem.

Lynda o jag gick pa bio, innan drack vi lite:) sag eat, pray, love, helt ok!!

Street show. Where would we be without laugh and laughter? Germany, haha

Saknar er dar hemma, det vet ni, o have a great time. See u soon.

Love u<3


Kommentarer
Postat av: Mupp

Min älskling! Jag är så glad att du fått det underbart, vet att jag inte kommer att få se dig på länge, saknar att få höra din röst mest! kom ihåg "Stay fjunp" hahah

2010-11-08 @ 19:59:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0